CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pagina's

zaterdag 10 juli 2010

Hooien















Hallo allemaal,

Deel twee, zeg maar. Ik ging dus met eten en drinken naar het land, maar ik kwam hun al tegen. Ze waren al klaar en reden met volle wagens naar onze boerderij. Het is altijd raden wie het er dichtste bij zit voor het aantal pakjes hooi. Henk kan nooit echt goed schatten, hij veranderd nog wel eens. Vrijdag zei hij 200 pak, toen werd het 's avonds opeens 250 pak en ga zo maar door. Vanmiddag onder het eten hadden wij weer een schatting. Floris zei 300, Sanne zei 260, Henk rond de 300, boven of er onder en ik zei dat ik 300 wel erg veel vond. Roel zou om 14.00uur komen om de pakjes te persen. Het ging deze keer dus erg vlot. Op de kop af 300 stuks, zei Roel. Dus wederom heeft Floris het weer goed geschat. Enkele jaren geleden hebben wij eens een echte wedstrijd gedaan. Iedereen kon achter hun naam een getal zetten en die het dichtste bij zat kreeg een oorkonde, een beker en een kleinigheidje. Ik denk dat er toen zo'n 20 man heeft meegedaan. En drie keer raden wie het dichtste bij zat? Juist..... Floris. Die wisselbeker mag hij dus nog steeds houden, want hij zit er nog steeds het dichste bij. Voordat de mannen gingen lossen, moesten zij eerst van mij drinken en wat eten, anders hou je het echt niet vol. Het water, vruchtensap en de koeken werden goed genomen. Toen werden de taken weer verdeeld. Een paar op de wagens beneden en enkele boven in het hooivak. Gelukkig hebben wij een transporteur om zo de pakjes naar boven te krijgen, maar eenmaal boven dan moeten ze met man kracht op hun plek gelegd worden.
De onderste foto is genomen boven op het hooivak. De witte vlokken in de lucht, dat zijn dus stofdeeltjes die uit de pakjes hooi komen. Henk en Floris hebben beide hooikoorts, maar dan zie je nu ook waarom. Af en toe ging er ook een fles water mee naar boven, want anders leg je het daar af.




Op dit moment, 16.23uur zijn ze klaar en hebben ze alle 300 pakjes op de hooizolder liggen. Henk kwam net even zeggen dat ze nog even naar het kanaal gaan voor een frisse duik in het water en natuurlijk hebben ze nu een biertje verdient. Niet te veel natuurlijk, want om 17.00uur moet er gewoon gemolken worden. Meestal bak ik nog wat patat, maar dat hoor straks nog wel denk ik. Zo, jullie zijn weer helemaal op de hoogte nu. Ik ga nog even met de benen omhoog en dan straks de taarten maken, voordat ik de kalfjes en de lammetjes ga voeren.

Groetjes van Annette

6 opmerkingen :

chantal zei

Hoi Annette,
wat hebben die mannen hard gewerkt zeg. Ik vind het fantastisch dat je die foto's neemt, zo blijven we op de hoogte en leren we het leven van een boerderij echt kennen. Die foto's met die stofdeeltjes zijn echt prachtig. Hebben de lammetjes ook last van de warmte?
Liefs Chantal

Hilde Suykerbuyk zei

zo Annette, wat een werk en dat met zo'n hitte!!
Ze mogen het hebben! Maar tís maar goed dat alles binnen is want vanavond gaat het echt honde weer worden!!
gr, hilde

Els zei

Wat een drukke en vooral hete dag voor deze hardwerkende mannen. En na afloop het welverdiende koele pilsje en friet.
Floris gefeliciteerd.

Groetjes van Els

Annette zei

Hoi Chantal,

Ja, hooien moet je altijd doen als het bloedheet is. Dit is ook tervoorkoming dat het hooi in de schuur kan gaan broeien. Dit is wel eens gebeurd en dan kan alles hier zo in vuur en vlam zijn. Beetje gevaarlijk met al dat hooi en stro op de zolder.
Omdat ik zelf ook niet van een boerderij kom is het weleens leuk om te zien hoe nu zoiets in z´n werk gaat. Ook voor mijn familie vind ik het wel leuk om hun zo een idee te geven wat ik hier uitspook naast het knutselen of spelen met mijn Cricut. De schapen hebben ook wel last van de warmte hoor, maar kunnen gelukkig in de schaduw liggen wat ze dan ook vaak doen.

Lieve groetjes van Annette

Annette zei

Hoi Hilde,

Inderdaad met hitte moet je hooien zeggen ze hier altijd. Henk zei ook al vanavond Zo, het hooi is op de zolder en nu mag het van mij gaan regenen. De grapjas.

Groetjes van Annette

Annette zei

Hoi Els, Henk moest lachen hoor met je koel pilsje. Hij zei, ELs kent mij al aardig. Haha gek op drop, maar ook op bier.
Oh ja, je Expression is besteld hoor.

Groetjes van Annette

Related Posts with Thumbnails